header

Marktanalyse zakelijk glas in Nederland

Startdatum: September 2011
Einddatum: November 2011
Klant: Other Licensed Operators (OLO's)

In opdracht van Tele2, Eurofiber, Vodafone, Ziggo, UPC, Easynet en EspritXB heeft Stratix een empirisch onderzoek uitgevoerd naar de beschikbaarheid van zakelijk glas (FttO) in de Nederlandse markt. Aan dit onderzoek is buiten de genoemde opdrachtgevers ook medewerking verleend door enkele andere alternatieve aanbieders (OLO’s) van zakelijk glas: BT, Verizon Business en COLT.

De OLO’s hadden sterke bedenkingen ten aanzien van het voornemen van OPTA om geen regulering toe te passen op de markt voor ontbundelde toegang (FttO) en hebben Stratix gevraagd om te onderzoeken of dit voornemen passend was in het licht van de beschikbare empirische gegevens. Het doel van dit onderzoek was om OPTA te voorzien van nadere gegevens omtrent het functioneren van de FttO-markt en over de beschikbaarheid van alternatief aanbod naast dat van KPN. Hiertoe heeft Stratix de geografische dekkingsanalyse van OPTA nader onderzocht en heeft de bruikbaarheid van het alternatieve aanbod in kaart gebracht.

Hiertoe heeft Stratix een geografische dekkingsanalyse voor zakelijk glasvezel uitgevoerd, in nauwe samenwerking met Speer-IT, een bedrijf gespecialiseerd in (geografische) registratiesystemen voor glasvezelnetwerken. Voor deze analyse zijn door alle relevante OLO's netwerkgegevens aangeleverd.

Daarnaast is er een analyse gedaan van het inkoopgedrag van de OLO's op basis van door hen aangeleverde wholesale inkoopgegevens voor de periode 2008-2011 en zijn er kwalitatieve interviews uitgevoerd met de inkoopverantwoordelijken van een aantal van de betreffende marktpartijen.

uvt.png agentschaptelecom.png uu.png citc.png enexis.png