Breedbanddekking in Nederland

Breedbanddekking in Nederland2018-10-15T10:36:39+00:00

Werkelijk perspectief op breedbanddekking in Nederland

Een beeld zegt meer dan duizend woorden, of platte cijfers. Dat is zeker het geval bij een discussie over breedbanddekking in Nederland. Daarom verzamelt Stratix gegevens over de beschikbaarheid van breedbandaansluitingen in Nederland, en ontwikkelen we tools om deze data te visualiseren. Beleidsmakers, marktpartijen, investeerders en andere belanghebbenden bieden we zo een werkelijk perspectief op de breedbanddekking in Nederland.

Breedband in het buitengebied

Het gebruik van internet in ons dagelijkse leven wordt steeds belangrijker en daarmee ook de beschikbaarheid van steeds snellere verbindingen. In de buitengebieden van Nederland ontbreken deze voorzieningen over het algemeen. Overheden kijken daarom naar mogelijkheden om de aanleg van snel internet in het buitengebied te bevorderen. Dat begint steevast met het duiden van het aantal huishoudens en bedrijven dat nu verstoken is van snel internet. Dat inzicht vormt het startpunt bij de discussies over de haalbaarheid van technische oplossingen en de mogelijkheden voor overheidsingrijpen. Met onze gedetailleerde gegevens over de breedbanddekking in Nederland bieden we provincies en gemeenten een werkelijk perspectief op de breedbandsituatie in hun regio. Onze diepgaande technische, financiële en juridische telecomkennis zetten we vervolgens in om overheden te adviseren bij het ontwikkelen van daadkrachtig breedbandbeleid.

Snel internet; te weinig keus

Nederland scoort steevast hoge cijfers als het aankomt op de beschikbaarheid van snelle internetvoorzieningen. Maar of het op gebied van vrije providerleuze ook zo goed gesteld is, dat vroeg de Consumentenbond zich af. Aan de hand van onze breedbanddata inventariseerden wij voor ruim 250.000 adressen hoeveel onafhankelijke providers er internet leveren en wat de maximaal leverbare snelheid is. Uit die analyse kwam naar voren dat de keuze uit het aantal onafhankelijke providers van snel internet voor veel Nederlanders beperkt was.

Meten is weten

De Nederlandse telecommarkt en die van internetaanbieders in het bijzonder, kenmerkt zich door snelle technische ontwikkelingen, hoge concurrentie en bedrijfsovernames. Internetaanbieders zoeken constant naar mogelijkheden om hun concurrentiepositie te versterken, terwijl investeerders continue op zoek zijn naar geschikte overnamekandidaten en investeringsprojecten. In beide situaties worden besluiten voorafgegaan aan grondig vooronderzoek en is er de behoefte aan onafhankelijke marktgegevens. Met onze actuele gegevens over breedbandaansluitingen, aangeboden snelheden en netwerkaanbieders in Nederland voeren we market intelligence opdrachten uit voor telecomoperators en doen we due diligence onderzoek voor investeerders. Dat kan de oplevering zijn van een dataset ten behoeve van gerichte marketingacties of een complete analyse naar het investeringspotentieel voor een toetreder in de markt voor residentieel glasvezel in Nederland.

Breedbanddekking in perspectief

Doorlopend krijgen wij vragen en verzoeken uit verschillende hoeken naar de actuele stand van snel internet in Nederland. Journalisten die willen weten hoe het is gesteld met de uitrol van glasvezel in steden en rurale gebieden, maar ook provincies die periodiek willen monitoren hoe de breedbanddekking zich ontwikkeld in hun regio. Daarnaast berichten wij met enige regelmaat ook zelf over de digitale connectiviteit van Nederland en visualiseren we dit via onze eigen BreedbandAtlas en Glaskaart. In alle gevallen maken we gebruik van onze specialistische kennis van de Nederlandse telecommarkt en gedetailleerde gegevens over de breedbanddekking in Nederland.

Neem voor informatie contact op met

DAVID YOSHIKAWA
Senior Consultant
+31 35 622 20 20
david.yoshikawa@stratix.nl

Menu

Menu