Handelingsperspectief voor huishoudens bij uitval van telecomdiensten door stroomstoring

Handelingsperspectief voor huishoudens bij uitval van telecomdiensten door stroomstoring

Opdrachtgever: Agentschap Telecom

Voor het Agentschap Telecom heeft Stratix een onderzoek gedaan naar de wijze waarop huishoudens zich voorbereiden op de effecten van stroomuitval op hun telecomvoorzieningen (vast en mobiel). De vraag van het Agentschap Telecom was enerzijds kwalitatief van aard: Wat gebeurd er met telecom bij stroomuitval? Wat kunnen consumenten doen om hun telecomdiensten in stand te houden? Anderzijds was de vraag kwantitatief van aard: Wat doet de consument nu echt en wat zijn de ervaringen?

Een dergelijk onderzoek vergt eigenlijk een bevolkingsonderzoek, maar dan loop je tegen het probleem aan dat de non-respons zeer hoog gaat zijn. De “gemiddelde” Nederlander denkt daar gelukkig weinig over na, want stroomuitval komt niet regelmatig voor en duurt vaak niet lang. Amsterdammers en Gelderlanders denken daar recent iets anders over, maar gemiddeld genomen klopt dit. Stratix kwam met het idee om een onderzoek te doen via Tweakers.net. Deze Nederlands/Vlaamse online community van ICT-minded mensen is bij uitstek de plek waar veel kennis en interesse bij elkaar komt. Vooraf hadden we gehoopt op een paar honderd ingevulde formulieren en misschien 100 reacties. Het resultaat was echter veel beter, meer dan 2200 ingevulde formulieren en meer dan 400 reacties, waarvan vele van zeer hoge kwaliteit. Alhoewel het onderzoek niet representatief is voor de gemiddelde Nederlander, geeft het wel een uitstekend inzicht in hoe een geïnformeerde groep het risico en het effect inschat en daar verschillende strategieën op inricht.

Uitkomst van het onderzoek is dat stroomstoringen niet vaak voorkomen en veelal niet langer dan 4 uur duren. Echter de telecomvoorziening kan wel uitvallen, aangezien ongeveer 40% van de mobiele antennes geen backup stroom heeft. De overige antennes schakelen vaak over naar alleen maar telefonie, om zo lang mogelijk verbinding met 112 mogelijk te maken. Kabelnetwerken vallen uit. VDSL en FTTH kunnen nog functioneren, ware het niet dat de modems vaak niet meer functioneren. In het Verenigd Koninkrijk zat er wel een backup-batterij bij modems, maar dit bleek doorgaans weinig op te leveren, omdat batterijen snel hun capaciteit verloren en de rest van de apparaten in huis geen stroom had.

Voor een grote groep respondenten geldt dat zij stroomuitval tot 4 uur veelal niet erg vindt. Toch geldt dat iedereen zichzelf beter kan indekken door bijvoorbeeld een USB-batterypack te hebben. Deze zijn handig in het dagelijks gebruik om de smartphone op te laden, maar ook handig in geval van een stroomstoring. Voor ZZP-ers geldt dat het gebruik van clouddiensten en verplaatsen naar een locatie waar nog wel connectiviteit is van belang kan zijn. Hulpbehoevenden die van derden afhankelijk zijn, doen er goed aan om ook in hun directe omgeving buren of kennissen te informeren dat zij hulp nodig hebben in geval van een stroomstoring. Men kan er namelijk niet vanuit gaan dat hulp die verder af woont kan communiceren via telecommunicatienetwerken of dat er gereisd kan worden.

Zie ook dit nieuwsbericht op de website van Agentschap Telecom. Het onderzoeksrapport is hier te downloaden.

Neem voor informatie contact op met

RUDOLF VAN DER BERG
Senior Consultant
+31 35 622 20 20
rudolf.vanderberg@stratix.nl

Related Post

2018-10-08T09:49:10+00:00
Menu

Menu